Colas Danmark A/S afholdte i februar den årlige workshop for deres produktionsmedarbejdere. Logimatic var med til den interne præsentation af det nye vedligeholdsprogram INEXTIA, som nu idriftsættes på de fleste lokationer.
Dataindtastningen af vedligehold er allerede blevet en realitet for mange af de folk, der står for den daglige planlægning af vedligehold hos Colas Danmark A/S. Digitaliseringsprocessen er faktisk efterspurgt af flere vedligeholdsfolk og begejstringen var derfor stor ved introduktionen af INEXTIA på den årlige workshop.
Der blev stillet mange spørgsmål til systemet, brugen af dette og betydningen for den enkelte medarbejder. Spørgsmålene gik på både system og teknologi, f.eks. ”Kan vi udsætte en opgave?” og ”Kan vi uploade Pdf’er Word filer, fotos, rapporter og manualer fra vores telefon og direkte ind i INEXTIA?” hvilket Mikkel Haldrup Jensen, energirådgiver hos Colas Danmark A/S kunne bekræfte sammen med en lang række andre spørgsmål.
Der var lidt skepsis omkring arbejdsbyrden i forbindelse med indtastning af vedligehold og til dette svarede Mikkel Haldrup Jensen, ”Vi skal have fokus på at indtaste data på væsentligt vedligehold, altså de maskiner, komponenter og reservedele som er dyre, tidskrævende og medvirkende til nedbrud. Vi skal ikke skrive hver eneste gang vi skifter en møtrik, men fokusere på den information, som giver mening for os fremadrettet.”
Signe Skelgaard, User Experience Consultant fra Logimatic var med på workshoppen og udtaler, “INEXTIA er baseret på vores nuværende vedligeholdssystem SERTICA med mere end 10.000 brugere, og vi er faktisk vant til at møde skepsis når der skal implementeres nye IT-systemer. Det gælder uanset hvilken type virksomhed vi taler om. Det er derfor heller ikke overraskende, at Colas stiller spørgsmål til INEXTIA.”
Mikkel Haldrup Jensen forklarede desuden på workshoppen hvorfor et digitaliseret vedligeholdssystem er vigtig for Colas Danmark A/S: ”Vi sikrer, at vigtig viden ikke går tabt og får mulighed for at lave forebyggende vedligehold, hvilket resulterer i færre nedbrud og reparationer. I sidste ende betyder det bedre planlægning af vores ressourcer.”
Signe Skelgaard uddyber, ”Vi oplever, at mange vedligeholdsfolk har al nødvendig information i hovedet, Excel regneark eller hjemmelavede systemer, hvilket også er tilfældet hos Colas Danmark A/S. Jeg ser dog en stor vilje og ønske om digitalisering hos Colas og især overfor brugen af mobile enheder i arbejdet med vedligehold.
Da workshoppen officielt var slut blev der installeret INEXTIA apps på flere telefoner og diskussionen fortsatte lystigt. Der er heller ingen tvivl om, at Mikkel får travlt den kommende tid med at give en introduktion samt gennemarbejde datastrukturen i INEXTIA på de forskellige lokationer.