Når bæredygtighed og vedlighold går op i en højere endhed
Ude ved den danske vestkyst, i Lemvig, hvor fiskerkulturen stadig er en vital del af hverdagen, ligger Plastix som har gjort brugte fiskenet til et bærende element i deres forretning. Plastix er en clean-tech produktionsvirksomhed der omdanner brugte fiskenet til plastikgranulat, som bl.a. bruges til møbel fremstilling.
Med en vision om at have et bæredygtigt produkt og en voksende efterspørgsmål på Grøn Plastik, har Plastix behov for et grundigt lageroverblik og en stabil produktionsevne der kan klare den kommende efterspørgsel.
Strukturet vedligehold på tværs af afdelinger
Plastix har en målsætning om at have en produktionskapacitet på minimum 36.000 tons Grøn Plastik om året, i Danmark. Med sådan en ambitiøs målsætning har Plastix også haft behov for at optimere på de interne processer. Nogle af de udfordringer der skulle optimeres, var gnidningsfrit vagtskifte mellem kollegaerne og bedre planlægning af de daglige vedligeholdsopgaver. Derudover havde de også brug for bedre håndtering af interne data og et struktureret overblik over deres reservedelsvarelager. Ligeledes var det vigtigt at systemet var brugervenligt, så nye kollegaer nemt kan blive en fast del af teamet.
Martin Jacobsen, Vedligeholdschef:
”Grundet vokseværk manglede vi et nyt værktøj til at planlægge og strukturere vedligehold. Implementeringen af INEXTIA har skabt en stor fordel i vores hverdag i forbindelse med vores produktionslinjer, hvilket i sidste ende betyder, at vi kan undgå unødvendig nedetid.”
Internt overblik styrker teamet
Den overordnet løsning har været at få digitaliseret processerne både når det gælder vedligehold af produktionslinjerne og indtastning af data. Derfor har Plastix oprettet deres produktionslinjer i zoner baseret på farvekoder. På den måde har alle i teamet altid det samlede overblik over hvor i produktionen vedligeholdsopgaven befinder sig. Vedligeholdschef, Martin Jacobsen siger ”Selv nat- og weekends- holdet som er her meget alene synes det er let at gå til. Det skaber mindre tvivl om håndteringen af vedligeholdsopgaver.”
Særligt lagerstyringen er blevet nemmere med INEXTIA Lager app. På komponenten kan de se hvilke reservedele som skal bruges og ved hjælp af QR-koder scannes varen ud af lageret. Lagerstyringsmodulet indeholder ligeledes informationer om leverandør, tidligere priser samt antal bestilte varer. Det gør genbestilling af reservedele nemmere til næste gang, når alle informationer er samlet et sted.
Analytics rapporter
Plastix har arbejdet med indtastning af data i INEXTIA i ca. to år, hvilket har givet et godt grundlag for deres interne vidensdeling. Med hjælp fra månedlige rapporter fra Analytics, får de et overblik over top 10 komponenter med flest fejl, så de kan være på forkant med vedligehold af disse.
En gang om ugen sendes der automatisk en rapport ud til hele teamet, så de kan se hvilke opgaver der er udført den forrige uge. Alle er dermed informeret til den kommende uge.
Martin Jacobsen: ”Når du først har prøvet at lave de først 3-4 Analytics rapporter, bliver det hurtigt en nem del af den interne rapportingen og vidensdeling, på tværs af afdelinger. ”
Der oprettes samtidig en Analytics rapport, når en komponent udskiftes på maskinerne. Det er med til at sikre at der ikke fjernes noget fra maskinen som skal bevares. Samtidig gemmes information i historikken, så de kan beregne hvornår komponenten skal udskiftes næstes gang.
Opsætningen af zoner og de gode rutiner med indtastning af data har bidraget til at Plastix har fået det totale overblik de ønskede. De har desuden fået teamet engageret i både vedligeholdssystem og app.
5 hurtige om INEXTIA:
- Hurtig respons fra projektleder og support
- Oversigt over data historik i Analytics
- Individuel tilpasning af moduler, så det tilpasses vores rutiner og ikke omvendt
- Nem inddragelse af kollegaer udenfor vedligeholdsteamet
- Fleksibelt system så der let kan tilføjes nye procedurer