Colas Danmark A/S’ værksted i Viborg effektiviserer arbejdsgange med INEXTIA
Colas Danmark A/S har flere værksteder i Danmark til at udføre service og reparationer på rullende materiel. Fra værkstedet i Viborg supporterer vedligeholdsfolkene både Jylland og Fyn. I vinterhalvåret udføres hovedparten af den planlagte vedligehold og service, eftersom det rullende materiel ikke er i brug. Det betyder også, at mange vejfolk arbejder på værkstedet i denne periode.
Hos Colas Danmark A/S er det primært værkstederne og fabrikkerne der har taget INEXTIA i brug. Allerede 2 måneder efter systemet er indkøbt, er værkstedet i Viborg begyndt at bruge det aktivt hver dag. De opretter, uddelegerer, udfører og afslutter jobs – både fra deres computer og via INEXTIA Job appen.
Maskinteknisk chef Henrik Kusk fortæller: ”Med INEXTIA kan vi holde øje med, hvornår en maskine skal til service, og vi slipper for at bladre en masse papirer igennem for blot at opdage, at en planlagt service aldrig er blevet registreret eller udført.”
Digitaliseret vedligehold og kampen mod vanens magt
Colas’ værksted i Viborg bruger systemet til at planlægge vedligehold, oprette jobs, beskrive reparationer og til generel dokumentation. Der uploades tekniske tegninger, manualer, billeder og fakturaer.
Henrik Kusk fortæller: ”En digitaliseret platform til vedligehold er nødvendigt i en moderne virksomhed. Den digitale løsning nedsætter risikoen for at miste vigtig information, fordi arbejdssedler og journaler er samlet ét sted. Det letter også arbejdet i dagligdagen, når først man er vant til at arbejde med systemet.”
På værkstedet i Viborg oprettes alle nye maskiner i INEXTIA. Det er hurtigt at oprette og afslutte en opgave når dette foregår elektronisk. Værkstedsformand Thomas Larsen fortæller: ”Når en opgave er oprettet i systemet, forsvinder den ikke. Jeg har pt. 36 opgaver, og det bedste ved INEXTIA er, vi ikke glemmer opgaver, hvilket skaber stor tilfredshed hos vejfolkene.”
Med et cloud-baseret vedligeholdssystem har du let adgang til information, også når du ikke er på kontoret. Vedligeholdsfolkene får deres jobs via en app, der fortæller dem hvilke jobs der skal udføres i dag og hvornår der er deadline. Thomas Larsen siger: ”Det letter min hverdag, at jeg kan planlægge og uddelegere opgaver elektronisk. Det betyder også, at mine folk selv kan afslutte opgaver.”
Thomas Larsen fortsætter: ”Systemet er generelt blevet modtaget positivt og med stor interesse, og jeg synes, det er meget cool, at det er vores ældste montør, der er bedst til at bruge systemet.”
Nye digitale processer giver større effektivitet
De nye digitale processer hos Colas Danmark A/S stiller krav til vedligeholdsfolkene. På værkstedet i Viborg oplever de allerede, at hverdagen er blevet mere effektiv. Thomas Larsen fortæller: ”Når vi bytter maskiner mellem hold, kan vi nu tilgå serviceaftaler og historik elektronisk, så vi ikke længere skal have en mappe under armen.”
Henrik Kusk fortsætter: ”Med vores tidligere papirsystem oplevede vi, at vores journaler var mangelfulde. Nu ser vi faktisk, at der ligger flere guldkorn, som vi kan bruge fremadrettet. Det er tegn på, at vedligeholdsfolkene for alvor er begyndt at tage INEXTIA i brug, og at de forstår værdien af systemet.”
Især historikken har stor betydning for Colas Danmark A/S, da de kan lære af tidligere fejl og følge op på reparationer. Kort sagt, INEXTIA gør det lettere at holde fokus på vedligehold.
Dokumentation i INEXTIA gør det også lettere for Colas Danmark A/S at følge alle de lovmæssige krav i branchen. Systemet bruges til at minde vedligeholdsfolkene om, hvornår der kommer eftersyn. Det kan f.eks. være en port eller en stige som skal sikkerhedstjekkes efter lovmæssige krav. Dette betyder samtidig, at Colas Danmark A/S altid vil være på forkant med sikkerheden af virksomhedens arbejdsområder.